20.5.08

WIP: Zum Dirndl/Jeg svømmer

Ja, mer enn det: Yes, yes, yes! Jeg klarte å starte en sokk fra tåa, og å gjennomskue short row-teknikken. Hælforming som vi kjenner det er en slags short row-teknikk, men den som brukes her skiller seg - som nevnt i det første innlegget om dette testprosjektet - ved at maskene ikke felles, men står på siden av det man strikker inntil det blir bruk for dem igjen seinere.

Jeg syns det vanskeligste var å skjønne hva som skulle komme ut av dette, men da jeg gjennomskua målet, altså en kappe for tærne falt maskene på plass.

Vi er ti stykker som deltar i dette prosjektet, og de andre er nok flinkere til å komme med kommentarer om hva som fungerer og ikke fungerer, at forklaringa kan ha vært litt misvisende og sånt. Mens jeg har ikke hadde oversikt og dermed har jeg bare improvisert der jeg har møtt hindringer.
Blant annet skulle jeg ha endt opp med 61 masker når tåkappa var ferdig, og jeg tok av den provisoriske hekla tråden. Dernest skulle jeg legge opp 2 masker til, og fått tilsammen 63 masker. Men da jeg hadde en opptelling hadde jeg allerede 63 masker på omgangen min. Jeg har ikke peiling på hva som gikk galt, men saken er at jeg endte på samme sted som de andre likevel.

Nå venter vi på neste mønsterrapport fra Yarnissima - som sitter og er bare noen få dager foran oss.

9 kommentarer:

  1. Dette her høres skikkelig komplisert ut. Du er tøff som tar slike strikkeutfordringer.
    Sjalet ditt ble forresten alldeles
    nydelig :-)

    SvarSlett
  2. Jeg tenkte meg at du kom til å få det til :-) Det ser dessuten ut som det blir en vakker sokk!

    SvarSlett
  3. Very pretty design (I also like the colored stitch markers :)

    SvarSlett
  4. Kult! Da har du skjønt mer enn meg! Jeg prøvde meg på en sånn tå-opp-tuppp en gang, men det krølla seg helt i topplokket, og jeg tror det ble med det ene forsøket. Men sokker ble det, til og med to, skjønt alt for dyrebare til å slite hull i ;)

    SvarSlett
  5. DU! Den ser ut att bli riktigt fin. Och i min favoritfärg också. Väntar med spänning på nästa bit.

    SvarSlett
  6. Anonym21.5.08

    Ser lekker ut!

    Ta en titt i bloggen min, jeg har noe til deg ;o)

    SvarSlett
  7. Anonym21.5.08

    Så fine sokker!Har laget noen Yarnissima sokker og de er så fine, men litt avanserte mønster. Lykke til med teststrikkinga - det hørtes artig ut.
    (Håper jeg er heldig en gang og får tak i litt Wollmeisegarn)

    SvarSlett
  8. Anonym22.5.08

    It's very pretty! - lanajoh

    SvarSlett
  9. Sokken blir flott! Litt av poenget med å være teststrikker er vel nettopp å se om det er mulig å følge mønsteret...og da kan det jo være greit at ikke alle har gjort det før! Tå-opp-sokker er litt morsomt å strikke, men det er jo flere måter å gjøre det på..og jeg får altså ikke til short-row-heels...sukk.
    Nydelig sjal!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...