7.7.08

Vakre tomler

Det er ikke til å komme bort fra at til og med jeg er foranderlig. Utrolig nok.

Og mye av det skjer her i bloggen - det jeg mente om strekking (blocking) for ett år siden gjelder ikke lenger, det som var tåpelig før jeg oppdaget internett ikke lenger er det, og at garn går ut og inn av favoritthylla mi, vel, det må bare regnes som en naturlig del av å være en levende fisk i motstrøm. Ikke sant?

Jeg har vært så heldig å få lov til å strikke anjapanjas søndagsvotter. Siden hun ikke ville gi fra seg mønsteret sånn umiddelbart (det satt fast på tredje hylle i lillehjernes avdeling for inspirerte verk), så ble jeg så glad da jeg oppdaget at den fantes i boka Håndplagg. Trodde jeg. Jeg strikka dem, og fikk en klar melding tilbake fra anjapanja:
- Njet.
Det var ikke det samme.

Men nå har'a fått spytta ut teksten (1 år?) og hun var vennlig nok til å sende meg dem først. Og jeg stred til verks, fikk luka litt i problemåkeren, men strikket meg et par i ferskenfarget kamgarn fra Hifa, Huldra, på pinner 2 mm. Og de er ikke identiske med de jeg fant i Håndplagg, anjapanja skal ha det. Den aller største forskjellen er tommelen, Anjapanjas søndagsvotter har en så fantastisk flott passform.

I motsetning til mine andre votter som bruker en peasant-tommel, så er denne kileformet uten å være lik de som brukes på selbu. Er den ikke vakker (se bildet over) :) Blondemotivet er også mer avpasset og avgrenset, og fletta slankere.

6 kommentarer:

  1. Anonym7.7.08

    Kjempefine pen-hansker. Riktig så delikate.

    SvarSlett
  2. Anonym7.7.08

    For noen vakre votter!
    Venter i spenning på mønsteret :o)

    SvarSlett
  3. Those are truly kjempe-fine! Almost makes me want to knit mittens. Well, this weather makes me want to knit mittens. And your mittens make me want to knit those kind of mittens :)

    SvarSlett
  4. De ser ordentlig lekre ut :-)

    SvarSlett
  5. Anonym8.7.08

    Det som er interessant med tommelen, er at med økning på kun én side av kilen er funnet i et mønster fra Fusa, mens økningen på begge sider av kilen er funnet i mønsteret fra Osterøy.

    Ja, mønsteret er på vei til publisering, er bare litt treig, ikke vrang vilje... ;-)

    SvarSlett
  6. Så utrolig fine votter! Vil også strikke sånne :))

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...