30.9.08

Hvorfor bruke magi når det rekker med forvirring?

Renser halsen og innrømmer umiddelbart at om det var noen jeg prøvde å forvirre så var det meg selv. Og det klarte jeg. Men jeg skylder på amerikanerne, jeg, som skal slenge inn ordet magisk i alle tenkelige og utenkelige forklaringer.

Som nevnt i går ønsker jeg å lære Magic Loop, for som jeg sa: Kunne strikke sokker fra tærne og opp. Hvorfor jeg ønsker dét skal jeg komme tilbake til, men Magic Loop har strengt tatt ikke noe med å strikke sokker fra tærne og opp. Jovisst, det går an å bruke metoden, men det jeg egentlig hadde i tankene (og det kunne jo ikke hjernen min vite) var Magic Cast On.

Magic Loop
er egentlig bare en teknikk for å kunne strikke sokker eller votter på rundpinner, og det er ikke noe særlig magisk med det. Ærlig talt. Mens Magic Cast On har litt magisk skjær over seg, fant jeg ut da jeg skulle begynne å strikke sokken fra tærne i stedet for å bruke den metoden som jeg har brukt hittils, w&t. Som jeg lærte da jeg skulle strikke Yarnissimas vakre sokker.

Enkelt forklart legger man opp de den første omgangen på en spesiell måte (se videon over), øker på annenhver rad og ender opp med en tåhette etterhvert.
Og da - da kommer Magic Cast On til sin rette :)
Neste skritt er å strikke to sokker på samme pinne. Med Magic Loop.

Men ikke i dag. I dag er det strikkekafe på Onkel Donald i Oslo. Kommer du også?

Getting there. Getting at knitting two socks with Magic Cast On same time via Magic Loop.

7 kommentarer:

  1. Anonym30.9.08

    Man, I should translate your pages to hear all about your knitting ramblings. Your projects speak for themselves. There is beauty in those tiny needles of yours....

    SvarSlett
  2. Hei Ann,

    Skulle gjerne ha sendt deg en mail, men finner ingen mailadresse til deg - men spørsmålet kan jo også settes inn som kommentar, ikke sant? Jeg lurer på - vet du om noe sted hvor jeg kan finne en engelsk/norsk ordliste - uten å behøve å slå opp i bok el. et og et ord? (og ja, jeg er den Marianne som du "kjenner" fra før - pelargon-Marianne :)

    SvarSlett
  3. I wish that I could translate your blog too, but alas, babblefish won't let me. :(

    The sock looks great - what yarn is that? See? Magic loop isn't hard at all.
    I still prefer two circulars though.

    SvarSlett
  4. Hei pellis-Marianne :) Hva med Pinnsvindesigns ordliste? Den kan jo bare lastes ned også, og skrives ut.
    String Bean and zebraknits, I would not recommend translating my text (the pictures says it all ;p), but if you are in need, what about Google translation?

    SvarSlett
  5. Anonym30.9.08

    Man kan bli vorfirret av mindre. Prøvde på Magic loop en gang, men gav opp. Strikker sokka fra skaftet og ned, jeg. Uansett magic, liksom... :oP

    SvarSlett
  6. Magic loop og magic cast-on er digg begge deler.

    Takk for hilsen i bloggen, jeg trengte det på et vis...

    SvarSlett
  7. Ja, skulle virkelig ønske jeg skulle på strikkekafè i Oslo, men d blir litt langt unna. Kommer til Oslo i november, men d e jo lenge til.....

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...