5.2.09

WIP: Sjal 'Mrs. Barista' del 5/siste

Vi avslutta sist del med å strikke den øverste kanten, del 4.

Nå skal vi strikke kantene, og - klippe opp ...

Plukk opp maskene langs den ene siden, gjerne med en litt tynnere pinne enn den du vil strikke med etterpå. Strikk også kantene på rundpinner. Når du kommer til enden av rundpinnen legger du - som i hoveddelen av sjalet - opp noen masker 7-8 stykker som skal syes og klippes opp etterpå, den også.
Strikk 10-12 omganger: 2 omganger med bunnfargen, så 8-10 omganger med 2 i bunnfargen, 2 i kontrastfargen, så 2 omganger i bunnfargen før du feller av.
Gjør det samme på den andre siden.
Det nederste hjørnet må improviseres litt. Hvis du bare plukker opp masker og strikker rett fram vil kanten bli litt trang når du bretter den over og syr den sammen på baksiden. Det jeg gjør er å tenke meg en skrålinje ut fra de to hjørnene hvor jeg på annenhver omganger øker to masker from til bretten, og så feller av 2 masker på annenhver omgang på baksiden av bretten.
Det blir ikke perfekt, men det blir bra.

Når du er ferdig med begge kantene dine vil sjalet se litt rart ut. Men ikke bli forskrekka, det nærmer seg slutten nå.

Nå skal det syes litt, og det skal syes på to forskjellige måter. Først skal du hente fram symaskinen og sy en tett søm med et par maskers mellomrom på alle de tre sårkantene.

Disse kuttes opp, først de to kantene som er mellom sidekantene.

Når det er gjort kan du legge ut sjalet på et rett sted, og klippe opp sårkanten på selve hoveddelen av sjalet.

Selvfølgelig kan man bare sy kantene inn over sårkanten nå, men jeg liker å feste de med nåler, da blir resultatet best. Når det er gjort kan man bare sy med vanlig synål og strikketråd.

Da skal sjalet være ferdig faktisk. Dampes lett, og så er det på tide med beundring. Håper du blir fornøyd med resultatet ditt :D

7 kommentarer:

  1. når den tid kjem at æ skal gjøre del 5 - da kjem æ te å være forferdelig nervøs - opprette du en krisetelefon?

    SvarSlett
  2. Fantastisk resultat. Men sjøl har jeg ikke nerver til å klippe opp. Ennå.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. heart attack but fabulous photos!! :)

    SvarSlett
  5. Denne ble nydelig! Har vaery og sett paa Liv sin ogsaa, hun er jammen rask! Flott moenster!!

    SvarSlett
  6. Takk for et fint mønster. Ikke utenkelig at det blir prøvd en dag. Lenge siden jeg har laget noe som skal klippes opp.

    SvarSlett
  7. hej, jag vill oxå sticka den sjalen, men var hittar jag tistle mönstret??
    dina sjalar är så flotta

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...