11.6.09

"Problemet med teststrikkere er at ...

... de strikker det de tror det står, ikke det det faktisk står" sukket et sokkedesigner for en stund siden. Jeg løfter hånda og innrømmer at jeg tenker sjøl.

Jeg testkjører en sokk for tida, Flight of the Bugga! Mønsteret består av små biller i blondeteknikk, men garnfargen jeg har valgt - brunt - viser ikke billene. I tillegg fikk jeg problemer med mønsteret i leggen, og er ikke sikker på om det er meg eller mønsteret som er skrevet feil. Så jeg må prøve en gang til, i et lysere garn. Også i Bugga! selvfølgelig.
Og da avslutta jeg leggen litt før det mønsteret ba meg om. Derav: Jeg har tenkt sjøl!

Det var forøvrig en veldig spennende hæl i disse sokkene, Double forked short rows heel. Nå er ikke jeg så veldig bevandra i sokketeknikk-verden (faktisk!), så dette var en helt ny teknikk for meg. Den skal visstnok være mer anatomisk riktig fordi den gir ekstra rom rundt hælen, men viktigere for meg var at den kunne strikkes på korte pinner. Ekstra korte pinner skal jeg si.
Jeg kjøpte et sett med strømpepinner i 2,25 mm da jeg var i Berlin, og siden dette mønsteret foreslo 2,25 mm ønsket jeg å prøve dem. De er bare 13 cm. lange korte, og akkurat over lesten kan det bli i korteste laget. Men denne hælen økte aldri over opprinnelige maskeantallet, og det skulle ikke plukkes opp masker seinere, så pinnene var helt perfekt til dette prosjektet. (Bortsett fra at de er altfor avrunda i spissen og tøylige - jeg savna Harmony Wood-pinnene mine på hver eneste maske!)

Det er artig å lære noe nytt!

Jeg skal selvfølgelig strikke den andre, også i brunt, for jeg må jo få hele par til 52 Pair Plunge III :)

PS: Joda, jeg har fått lov av designeren å omtale sokkene før de er ferdige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...