28.3.11

Orientalske tepper og strikka sokker ...

... for en kombinasjon for undertegnede som både elsker orientalske tepper og strikka sokker! Det er Hunter Hammersen (intervju med henne her) som har gitt ut boka om 14 sokkemønstre basert på tepper fra Tyrkia, Iran, Turkemistan etc etc. På forlaget Cooperative Press (det er sjeldent jeg skriver hvilket forlagt bøker er utgitt på, men jeg elsker små, uavhengige bedrifter som tør og satser ... som Coopetaive Press er en representant for). 


Mønstrene er ikke flerfarget som Anna Zilborg eller Charlene Schurch sine (votter), men tolkninger som blonde(lace-)motiv i stedet. Sjøl falt jeg for denne, Gördes fra Tyrkia, passe komplisert, helt perfekt.


På Ravelry starta det opp en strikksammengruppe i februar, og fire mønstre er allerede strikka. Men det er jo ikke noe i veien for å slenge seg på, likevel. I april skal de noe enklere Afshari basert på et teppemønster fra Tyrkia og de mer kompliserte - og finere? - Heriz fra Iran strikkes.

Boka kan kjøpes elektronisk her, og koster $17 (95 kr.), mens den fysiske koster $27 (151 kr.) og kan også kjøpes her. Jeg kommer tilbake seinere om hva jeg syns om boka, hvordan mønstrene er skrevet. 

PS: Jeg spurte H Hammersen om å få låne bilder fra boka. Og fikk tillatelse.

5 kommentarer:

  1. Fikk litt "Wow"-feel når jeg så på endel av sokkene :-)
    Gleder meg til å se dine!

    SvarSlett
  2. Og der var jeg en strikkebok rikere! Den ser så fin ut og typen sokker er slike som jeg liker å strikke :o)

    Alltid gode tips å finne hos deg :o)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. attempt #3 to add a comment LOL

    I'm looking forward to these patterns -- as always, another excuse to buy yarn that I don't ummm already have :)

    SvarSlett
  5. Det blir fort dyrt for meg å gå inn på bloggen din når du kjem med så mange gode tips om nye bøker :) Eg får prøve å halde meg i skinnet, men det er vanskeleg når eg ser kva flotte mønster som er i boka.
    God helg.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...