22.11.11

Saueluejakka

Siden jeg begynte på en hatt og endte med en jakke, tenkte jeg kanskje det var noen som var interessert i det tekniske bak forvandligen, hvordan det var mulig?

Klikk på bildene underveis for større bilder.

Garnet er Rauma Finull 100 % ull, og barnejakka er strikka på 2,75 mm på ribbekantene og 3 mm ellers. Den veier 180 gram, og jeg har brukt: lys beige, svart, sjokoladebrun, grønn, hvit og spettete brun. 7 knapper som er i samme brunfarge som det ene garnet, sjokoladebrune. Jeg er veldig fornøyd med knappene (funnet på Nøstet mitt på Storo senteret i Oslo)!

Det opprinnelige mønsteret er Sheep heid (= sauelue) av den aldri hvilende Kate Davies, hun med Paper Dolls- og Uglegenseren ;) Men lua var bare utgangspunktet for denne jakka.

Jakka er strikka på rundpinner nedenfra og opp, så er det strikka raglan før den tilslutt er blitt klipt opp. Hvis du ønsker mønsteret på sauene, bukken og bølgene må du kjøpe mønsteret til Kate Davies - det er der jeg har fått det fra. Tusen takk til Mariann som viste meg til luemønsteret.


Jakka begynte som ribbekanten på lua Sheep heid. Jeg oppdaga allerede ved sauene at lua ville bli alt for stor for meg (ja, ja, prøvelapper er for feiginger ...), og i stedet for å rekke den opp så jeg potensialet for en barnegenser.
For det var det jeg tenkte først, dette kan bli en genser.
- Hvordan skulle jeg i så fall plassere økningene fra ribbekanten til hoveddelen? bala jeg litt med, for dem som har sett mønsteret veit de er litt spesielt plassert. 


Inntil jeg sånn midt på bolen tenkte at jeg kunne løse problemet med å strikke en jakke i stedet. Så starten på omgangene på det som hadde starta som en lue, ble plassert foran.

Siden jeg ikke strikka etter et mønster måtte jeg finne ut hvilken størrelse jeg strikka. Jeg har to gøde bøker på dette, Nøstebarnboka og Ann Budds the knitter's handy book of sweater patterns. Begge har gode beskrivelser om hvor mange cm de forskjellige størrelsene er.
Jeg fant ut at genserens overvidde ville bli 70 cm, noe som tilsvarer en 2-åring. Og da visste jeg hvor lang jeg skulle strikke bolen, 23 cm. Jeg fortsatte rett opp, plasserte noen få flere masker på det som skulle bli ryggen (fordi jeg visste at knappekanten ville gi litt ekstra rom foran), felte 10 masker under det som skulle ermene, og la den til side.

For å finne ut hvor mange masker jeg skulle legge opp til ermene brukte jeg Zimmermanns prosentsystem: Kanten av ermene er 20 % av bolens totale sum, og skal bli 40 %. Så jeg la opp 34 masker på mindre pinner, 2,75 m, og det var meninga at jeg skulle øke til 66 m på pinner 3 mm, men så at 60 m holdt lenge for en barnearm. Da strikka jeg bare videre til ermen var 23 cm den også, og strikka den andre identisk.


Jeg har lært hjemmenfra at jeg alltid skal strikke noen omganger rett uten fellinger når ermer og bole er kommet på én pinne og før man begynner på raglan. Så det gjorde jeg her også, 6 omg før jeg begynte å felle 8 m på annenhver omg.

Etterhvert strikka jeg inn det siste mønsterdiagrammet fra sauelua, før jeg avsluttet toppen av jakka med bare å strikke ribbetrikk fram og tilbake for å lage en litt høy krage. Hvordan jeg vet om halsåpningen er stor nok? Det veit jeg ikke, men siden det skulle bli en jakke - som kan åpnes med knapper - var jeg ikke så bekymra for det, men tok det på øyemålet.


For å lage en klippekant der det ikke er laget en klippekant måtte jeg plukke opp masker med sånn ca 5-7 maskers mellomrom, og jeg starta på hver side av halsekanten og gikk nedover. Jeg valgte å strikke en ribbekant, 1 rett, 1 vrang på mindre pinner, for å være sikker på at den ikke buklet seg og blei større enn bolen, og jeg plukket opp så og si bare 70 % (2 av 3) av maskene nedover. Hos meg blei det til 107 m på hver side.

Hvorfor jeg plukket opp på forhånd? Mest fordi jeg visste det ville bli litt tight og da er det bedre å ha plukket opp kantene på forhånd så de ikke trekker ut oppklipte masker.


Da det var gjort sydde jeg to rettsømmer så tett inntil knappekantene som mulig, og klipte opp mellom dem.


Klippekanten sydde jeg inn så godt det lot seg gjøre med å tråkle en kant for hånd. Når klippekanten blir så trang som den blei her blir det ikke helt perfekt. Men dette er Finull og min erfaring er at den tover seg lett ved bruk og vask så jeg er ikke bekymra for at noe vil løsne. Det ser ikke helt 100 % bra ut når man ser helt innpå, men helheten er fin.


Det gjenstår å vaske den, og å få modellen til å ville prøve den, men i teorien skal den passe en 2-åring. Perfekt til barnebarnet mitt :)

Er det noe jeg ikke har forklart godt nok så spør i kommentarfeltet og så legger jeg inn svar sånn etter hvert. Poenget mitt har vært å vise hvor utrolig enkelt det er å strikke en lue barnejakke :)

--- Redigert  ---
Kom til å tenke på at Standard Body Measurements /Sizing-skjemaet er et utrolig godt hjelpemiddel for dem som lurer på størrelser. Her er for eksempel barnestørrelser (klikk på sidemanyen på nettstedet for andre størrelser).

22 kommentarer:

  1. kjempefin jakke. Så fint at du legger ut hvordan du gjør det. Smart å strikke kantene før en klipper, det har jeg ikke gjort før. Og finull er bare kjempefint garn.

    SvarSlett
  2. Extremt söt.
    Jag är en copycat, blev så förtjust i att dina får fick en äng...så de har även mina fått....men på en mössa.

    SvarSlett
  3. Fin jakke! Her var det mange tips å hente. Takk.

    SvarSlett
  4. En lue ble til en jakke, det er bra gjort.
    Dette hadde jeg aldri klart å få til, du er flink du!
    Den ble så fin med mønster og fargevalgene dine.
    Har hørt rykter om at Bugga garnet selges ut og jeg trudde at de skulle forsvinne helt, men utfra kommentar i forrige innlegg så tolker jeg det som att det ikke er slutt bare omorganisering, er det riktig?
    Dette med jakken på fristrikking blir litt for høyt for meg, har ikke kommet dit enda. Det er supert att du deler så mange erfaringer og utførelser. Kanskje jeg må ønske meg den ene strikkboken du henviser til, til jul.
    Ønsker deg en fortsatt fin uke!
    Pernilla

    SvarSlett
  5. Nydelig jakke ble det ihvertfall!

    SvarSlett
  6. Nydelig jakke i kjempefine farger! Tusen takk for god forklaring, kan hende jeg tør prøve meg på oppklipping av strikkeprosjekt en gang i framtiden. Har jo deg jeg kan mase litt på hvis det blir krise;) hihi

    SvarSlett
  7. Det var virkelig den aller flotteste luen jeg noengang har sett! ;o)

    SvarSlett
  8. Så fint det blei - har også forelska meg i "Sheep Heid" - og ser ein opning no. Fin forklaring - og kven var det som sa at ein "ikkje treng matte til handarbeid"?
    Er tante til ein treåring. Hmmm

    SvarSlett
  9. Kjmepe fin jakke.

    SvarSlett
  10. Anonym23.11.11

    Å, vad fin kofta!!!

    SvarSlett
  11. Vilken fantastiskt fin jacka!

    SvarSlett
  12. Åhhh, den jakka ble veldig veldig fin <3 og morsom- og jeg synes den ville passe til en litt stor sau også (=meg)!!!

    SvarSlett
  13. Veldig fin! Og takk for tips om å plukke opp før klipping, den veien har jeg ikke tenkt før.

    Er glad i de to bøkene du nevner, men ville bare tipse om at Nøstebarnboka er til tider litt kort i bol og ermer. Jeg pleier legge på noen cm eller fem på lengden, avhengig av størrelse.

    SvarSlett
  14. Så utrolig flott!! Det kaller jeg kreativt!

    SvarSlett
  15. Hvor er den dog flot! Jeg er imponeret over din snarrådighed, sådan bare at ændre projektet fra en hue til en smuk, lækker barnetrøje. Godt gået!

    SvarSlett
  16. Kjempekul jakke! :) og takk for tips

    SvarSlett
  17. Du er et unikum. Det finnes vist noen slike, men undertegnede er ikke det. her må det ordentlig møster til hvis det skal bli noe fart i sakene :-)
    Men jeg lurer på en ting. Når jeg strikker kofter så legger jeg opp 4-5 masker ekstra på stolpene. Disse maskene strikker jeg i glattstrikk og de blir så sydd til over klippekanten. Noen synes kanten da blir tykk, men den erfaringen har ikke jeg!

    SvarSlett
  18. Takk, Liv :) Ja, jeg pleier å gjøre det jeg også, men siden jeg ikke hadde den valgmuligheten denne gangen prøvde jeg meg uten. Det blir ikke like fint, men jeg hadde som plna b å feste et bånd over. Siden det blei fint nok kutta jeg ut båndet. Men det er også et alternativ.

    Maria, du er velkommen til, men det er ikke mine får - som du sikkert har skjønt. Og jeg venter på genserbeskrivelse (mønster) fra deg, på den rosa genseren din :)

    Pernilla, sånn har jeg skjønt det, at Bugga! vil fortsette. Men hvem av dem veit jeg ikke.

    to vrange, ja, ikke sant ;)

    Merete, takk for tips om Nøstebarnoppskriftene, skriver det bak øret.

    Takk for alle hyggelige kommentarer :)

    SvarSlett
  19. Flott forklaring på korleis ein kan byggje mønster sjølv.
    Jakka vart veldig fin!

    SvarSlett
  20. Anonym27.11.11

    Så fiiin! Lekre farger sammen. Denne blir nok flott og unik på barnebarnet, ja!

    SvarSlett
  21. Utrolig flott barnejakke! Og så fin blogg du har.. morsomt å lese masse nytt og se hva andre lager:)

    SvarSlett
  22. So beautiful. I am in awe of your stranded knitting. Really an inspriation.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...