18.6.13

Rest o'Hoi

Det er ikke pinlig, det er normalt. Å ha en hel kurv full av restegarn, mener jeg. Kanskje det til og med kan sies at rester lærer fullt påkledd kvinne å strikke mer kreativt? I hvert fall er vi flere som gjerne går i restekurven vår og bruker det som basis for nye mønstre. Torirot Design for eksempel, og hennes skjerf, Octopetala.

Og så jeg da, med mine evinnelige baby- og vogntepper.


Inspirert av hvordan jeg løste å strikke sjalet til Maria tenkte jeg at jeg kunne bruke samme metode når jeg skulle strikke opp mer rester. Til Marias sjal hadde jeg grandiose ideer om å strikke i mange forskjellige farger, ton i ton, men rik på strikkeerfaring fant jeg denne gangen bare fram grønnfargene mine. Og for å være ærlig, jeg har likevel så mye grønt igjen etter dette teppet at jeg kan strikke enda ett. I grønt.


Det er et greit mønster som jeg gjerne deler under mottoet: Strikk opp restene.

Mønster 

Ta alle rester av sokkegarn du har og del det opp i farger; sats på 1 eller flere farger. Legg dem fra lyse til mørke toner, begynn i den ene enden. Her er det også brukt 2,5 nøste med Drops Baby Merino til å bryte oppe. Fordi det var det jeg hadde.
Strikkefasthet: 24 m = 10 cm
Størrelse: 74 cm bred og 80 cm lang
Vekt: 305 gram hvorav 120 gram er den grå baby-merinoen
Anbefalte pinner: 2,5 og 3 mm rundpinner. 

Legg opp 151 m på rundpinner 2,5 mm i en nøytral farge (grå/hvit/svart) og strikk 11 omg fram og tilbake i perlsestrikk, 1 rett, 1 vrang og omvendt på omg over. Strikk kjedemasker i hver ende (ta siste maske løst av og strikk første maske rett) på alle omgangene.
Når du har strikka ferdig kanten sett 9 m i hver ende på en sikkerhetsnål, de skal bli kanten helt tilslutt.

Kjedemasker i sidene blir penest
Skift til rundpinne 3 mm og begynn med første kontrastfarge, strikk glattstrikk ut omg samtidig som du øker 12 m jevnt fordelt. Når du kommer til enden av omg setter du på en maskemarkør, legger opp 7 m som skal bli klippakant (hvis du ikke ønsker å strikke fram og tilbake da), sett på en ny maskemarkør og fortsett i samme farge i 6 omg til, tilsammen 7 omg. La den tråden fra kanten bli med opp langs kanten så slipper du så mange ender å feste etterpå.

Strikk 3 omg i perlestrikk med den nøytrale fargen.

Strikk nye 7 omg i glattstrikk enten i samme kontrastfarge eller en ny en.

Fortsett sånn oppover til teppet er langt nok for deg.

På siste omg med kontrastfargen feller du 12 m og de 7 maskene som er klippekanten. Skift til mindre pinnestr, men ikke begynn å strikke før du har strikka opp de to kantene. Hvil arbeid.

Strikk og fest de perlestrikka kantene før du klipper opp teppet hvis du strikker i glatt ull
Plukk opp først den ene kanten med 9 masker, strikk perlestrikka kant med kjedemasker i begge ender så langt som du har strikka teppet. En kjedemaske er per definisjon 2 omg, mens teppet mot klippekanten er strikka vanlig (uten kjedemasker). Så da kan det være vanskelig å måle til. Det jeg gjorde var å strikke kanten på 2 strømpepinner i 2,5 mm så langt opp jeg trodde det ville bli, så sydde jeg ved å fange to omg fra teppet mot hver kjedemaske i kanten (ikke tenk på dette før du gjør det ;p) mens kanten fortsatt satt på strikkepinna. Det viste seg at jeg feilberegna på begge sidene, at jeg mått strikke ganske mye mer.
Strikk den andre kanten likt.

Sett på kantene på rundpinnen og strikk perlestrikk i 11 omg før du feller løst av.  
Symaskinsøm opp og ned langs klippekanten
Sy 2 sømmer med maskinsøm (særlig viktig hvis sokkegarnet du har brukt er Superwash-behandla, eller veldig glatt garn). Klipp opp mellom, brett kanten DOBBELT (så klippekanten havner under den øvre folden), og sy den fast på baksiden med samme tråd som du har strikka med.


Sy inn ender. Vask. Bruk.

10 kommentarer:

  1. Flott teppe i nydelige grønnfarger!
    Hadde man bare hatt en baby å strikke til ;)

    SvarSlett
  2. Hva med å forlenge den 1,5 meter og strikke til sofaen? Men det er jo ikke alle forunt å ha en sofa heller da ;)

    SvarSlett
  3. Rest o hoi! Hihihi! All dette teppepratet har iallefall fått øynene mine opp for at det er tilfredstillende å strikke tepper.

    Akkurat som du har kurert sokkeskrekken min for noe år siden.

    Keep up the good motivation work!

    Og takk for grei oppskrift, jeg har litt garn å ta av. Bare et lite skap fullt.

    SvarSlett
  4. Anonym18.6.13

    Du verden så lekkert dette var da! Skal si du er flink :) Lykke til med det andre prosjektet, jeg forsto at du er i gang :)

    Vigdis, Larvik

    SvarSlett
  5. I really LOVE this blanket!

    SvarSlett
  6. Nydelig. Tusen takk for at du deler! Supert, både som stort og lite prosjekt.

    Bente

    SvarSlett
  7. Må bare tipse om at et annet av teppene dine er med på "Modification Monday", og det ble en helt nydelig jakke av det. Sjekk her :)

    SvarSlett
  8. Deilig teppe med så fin farger - ser ut: "vevearbeid". Herlig du har laget.
    Jeg gleder meg å se igjen i din blogg.
    Så fin strikkearbeider. Jeg strikker nå strømpe med fin mønsteret hvis har ferdig jeg stelle i blogg. Jeg kommer gjerne igjen til deg.
    Ha deilig sommerdager. Hjertelig hilsen fra Viola.

    SvarSlett
  9. Lovely pattern -- is it available in English?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...