26.3.14

Nuppedebatten

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterte onsdag 26. mars til Prosalong i Oslo, med temaet strikkebøker. Hva skal til for en strikkeboksuksess, hva kommer framover var den overordna rammen.

Siden jeg er blitt bedt av andre som ikke kunne være tilstede om å skrive referat, er dette et forsøk på å være litt saklig og distansert.

Pickles-jentene, Heidi og Anna

Ordstyrer fra NFFO Kristine Isaksen, Kristin Wiola Ødegård og Arve Juritzen
Panelet og innledere var Heidi og Anna fra Pickles med sine tre bøker bak seg, Arve Juritzen fra Juritzen Forlag med boka Marius Strikkebok og Kristin Wiola Ødegård med boka Strikk med raske pinner, og også med erfaring fra butikken Tjorven i Oslo.

Møtet varte i ca 2 timer, og det var helt fullt (ca 100 +?) i lokalet, se filmsnutten her.

De fire innledet litt om sine bøker og om sine erfaringer om strikkeboka og strikkebokas framtid. Pickles-jentene fortalte at selv om de hadde gratis mønstre liggende ute på nettet så mente de at siden den første boka deres var utsolgt at strikkere fortsatt ønsket å ha mønstrene samlet, "litt ekorn-tendenser". I tillegg mente de at denne strikkebølgen var nerdenes hevn - endelig kunne det strikkes av alle, overalt.


Juritzen fortalte at han var overraska over suskessen med Marius-boka, men mente det handlet om at leserne, strikkerne, fikk en historie på kjøpet, og at temaet for boka var så lettgjenkjennelig.
- Vi får to forslag på strikkebøker i uka, fortalte han, men hvis temaet ikke kan oppsummeres i én setning går vi ikke videre med forslaget i det hele tatt.
En annen bok han pekte på som de hadde suksess med var boka Guttestrikk, som han også fortalte traff akkurat den samme regelen.

Ødegård fortalte om boka si, Strikk med raske pinner, at den var en suksess fordi hun hadde lytta til hva strikkere i butikken Tjorven ønsket seg. I tillegg la hun svært stor vekt på billedkvaliteten. Der sa Juritzen seg enig, det er mange bøker fra kort tid tilbake som ikke hadde lagt god nok vekt på bildene.

Panelet var litt splitta i hva bølgen besto i, og om det egentlig var en bølge - selv om det på slutten nok falt ned på at det nok var mer enn bare mediahysteri akkurat nå.


Og apropos media, en representant fra NRK var tilstede og snakket varmt om slow-TV og kunne røpe at det skulle komme en ny kveld med hobby, i november i år.

Når det gjaldt hva bølgen besto i var det mange forslag, både fra panelet og fra salen. Noen mente alle bøkene i markedet, en nevnte hvor viktig de sosiale mediene hadde vært. En fremmet ideen om mangel på kvalitetsklær; det at kvinner har veldig god tid og stor villighet til å bruke mye penger på en hobby (!), rastløshet, finanskrisen i 2007, kreativitet og ønsket om å ville skape noe sjøl, og at strikking var avslappende i en stressende hverdag. Det blei også sagt fra salen at dette ikke var en bølge som hadde oppstått i Norge, dette var en bølge som først og fremst hadde et utgangspunkt i USA og Storbritannia, og som vi kjente dønningene av fra her.

Ingen hadde noe egentlig svar på hva som ville bli den neste hiten, men det var i hvert fall forslag om det enkle (det som ikke trengtes å monteres) og de gamle koftene. Juritzen lovet en bok om kofter så da er i hvert fall det dekket. Forfatteren Tove Fevang kunne bekrefte at hennes to bøker om klassisk barnestrikk gikk veldig bra.

Ordstyrer fra NFF kunne tilslutt fortelle at hvem som helst kunne søke av deres stipendier, man trengte ikke å være medlem for det. Jeg finner ingen lenke til dette, så dere som er interessert får ta kontakt med  NFF direkte.

Min oppummering er at til tider fikk jeg følelsen av at dette var kvelden for selvpromotering (jeg sjøl ikke noe unntak). Det var til tider dårlig styrt av ordstyrer, vi hadde blant annet en helt meningsløs debatt om nupper. Det overordna temaet forsvant av og til, men at jeg personlig syntes det var verdt timene fordi jeg sjøl fikk en del tips til hva som kunne være aktuelt for podcasten min. 

11 kommentarer:

  1. Så interessant å kunne delta på slike spennende arrangementer! Skulle gjerne vært der :) Veldig bra med referat for oss nerder!

    SvarSlett
  2. Så flott at du skriver referat, og jeg gleder meg til å høre hva for slags bra podcaster som kommer ut av dette :)
    Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på innholdet i nuppedebatten? Hva var det egentlig som ble diskutert?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nuppedebatten er i og for seg interessant, men ikke i denne sammenhengen - hvis du skjønner hva jeg mener? Sikkert derfor den engasjerte så voldsomt også.

      Det blei hevdet at folk trodde nupper kom av at garnet var dårlig, så kom det fra en annen at nupper er personavhengig, og da tok det litt av. Så blei det enkelte spredte forsøk på å rette opp i misforståelsene, at løsspunnet garn med korte fibre (typisk merino) vil nuppe uansett, og det er ikke noe dårlig garn, og står man bak en disk og skaper friksjon mot den hele dagen vil det være "personavhengig". Hun som mente det var personavhengig gav seg vel ikke helt, selv om hun modifiserte utsagnet noe.

      Slett
  3. Anonym27.3.14

    Takk for rapport, Ann! Det har da noen fordeler å bo i hovedstaden, litt større bredde i arrangementene som holdes der. Men basert på hva du refererer, så er jeg glad for at jeg ikke stresset med å komme meg over. Unni/Malsen

    SvarSlett
  4. Jeg var også tilstede (jeg satt faktisk rett foran deg ;-) og ble en smule oppgitt over mangelfull ordstyring og debatt som tidvis gikk litt over styr. Strikk og garn og kvalitet (og nupping) kan være interessant nok det, men debatten i går skulle omhandle strikkebøker og hvordan lykkes med det.. Men moro å se mange strikkere som jeg før bare har sett og lest omtalt på nett :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det syntes jeg også, det var mest spennende i går å treffe og se "strikkekjendiser" og nettdoldiser :D
      Men kanskje de lærte noe av dette, kanskje det blir bedre neste gang.

      Slett
  5. Anonym27.3.14

    Takk for oppsummeringa! Eg hadde stor glede av å vere på dette arrangementet og vil gi honnør til Pickles-damene for nøkterne innlegg og interessante tankar. Akkurat som Sjarmstrikk blei eg tidvis litt irritert over ordstyringa og skulle gjerne høyrd meir om strikkeboka som sjanger og om korleis slike bøker blir til. Og det hadde vore spennande om fleire av dei interessante damene (og fire mennene) som sat i salen fekk sleppe til. Kanskje det kan bli fleire sånne arrangement i framtida? Marknaden er der heilt tydeleg, iallfall.

    Snella

    SvarSlett
  6. Så utrolig spennende. Takk for referatet!

    SvarSlett
  7. Veldig interessant innlegg - og godt at strikkebøker blir diskuter selv om det synes som det sporet kraftig av. Forleggere og forfattere bør virkelig snakke med dem som vurderer å kjøpe strikkebøker i Norge. De er dyre og vi kjøper ikke hva som helst....

    SvarSlett
  8. Takk for fin oppsummering! Det kommer kanskje flere debatter som styres bedre. Temaet er jo interessant!

    SvarSlett
  9. Tusen takk for referat! Dumt at debatten hamnar på sida av det som var meininga når ein ikkje har så mykje tid til rådvelde, men ein kan jo nokre gongar få litt ut av det òg.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...