4.3.14

Nytt mønster: Kjøreposen Løv

Dette er det artigste mønsteret jeg har laget, tror jeg. Det er et skikkelig samarbeidsmønster mellom Myrtella og meg, mellom meg og to flotte teststrikkere, Strikkeriet mitt og Myrtella, og mellom meg og mammanen til T, T.O - tusen takk for de flotte modellbildene.

Det var Myrtella som etterlyste en kjørepose på strikkeforumet Uformelt. Siden jeg hadde hatt en idé i hodet en stund spurte jeg henne om hun kunne tenke seg å jobbe med meg om å få fram et godt mønster. Ikke alle ville sagt ja, jeg er veldig takknemlig for at hun gjorde det.

Lille T har et godt sovehjerte. Jeg kan dessverre ikke fortelle at det
er kjøreposens skyld. Tusen takk til mamma T.O. for modellbilde. 
Det var en del fram og tilbake om posen skulle strikkes rundt og være glattstrikk bak løvene, eller om vi likevel skulle satse på rillestrikk, enda Myrtella var skeptisk i begynnelsen. De blir så fort slaskete, mente hun. Så vi jobba litt med prøvelapper først.

Løv strikka på "feil side" - kun vrangmasker. Fordel er at mønstert kan strikkes på rundpinner.
Ulempen er at man mister litt oversikten over løvene fordi de må strikkes på feil side, på "baksiden". 
Løv strikka på rundpinner med vrangmasker mellom.
Det er ikke lett å få vrangmasker pent over mange omganger. 
Løv strikka på glattstrikk. Det enkleste fordi da kan man strikke rundt og
løvene kommer på forsiden. Ulempen er at de kommer dårlig fram. 
Til slutt sa hun seg enig i at løv i rillestrikk gir den vakreste strukturen, og så kunne vi heller jobbe med en litt mindre pinnestørrelse for å gjøre stoffet litt tettere.

Første modellen blei laget i Malabrigo Worsted for det var det jeg hadde tilgjengelig. Malabrigo er et veldig vakkert og mykt garn, og blir veldig appetitelig på bilder. Men det er ikke noe særlig holdbart og det får veldig fort nupper. Så selv om kjøreposen blei pen som modell ønsket Myrtella å jobbe i noe mer robust.


Først prøvde hun Mitu garn av Raumagarn, men fikk ikke til strikkefastheten. Så gikk hun over til Nøstebarn, rein ull og ull som varer og rekker. Med litt modifisering, en størrelse større med lengden til den minste størrelsen fikk hun akkurat den kjøreposen hun ønsket seg.

Myrtellas pose i 1 tråd 2-tråds Nøstebarngarn og 1 tråd 3-tråds Nøstebarngarn.
Hun har plassert løvene litt annerledes enn i mønsteret, men det er helt greit -
jeg syntes til og med det er fint med forskjellige plasseringer. 
I grå Nøstebarngarn så er det blitt en vakker og praktisk kjørepose.

Så fikk jeg hjelp av Strikkeriet mitt til å strikke en test av mønsteret. Hun strikka den minste modellen i garn fra Pickles, Abuelita Tjukk Merino. Men hun justerte hetta til litt mindre så det kan hende det er lurt å sikre seg med 4 nøster i stedet for 3.

Strikkeriet mitt strikka i Pickles' Abuelita Tjukk Merino, 300 gram
Mønster kan kjøpes for 37,50 øre her (inkl mva).

Den strikkes nedenfra og opp, enten som to deler, foran og bak, eller ved å legge opp med Judy's Magical Cast On - da er kanten nede allerede "strikka sammen", begge metodene beskrives. I det hele tatt er det mye beskrivelser og detaljer i dette mønsteret. Hvis du tar bort forsiden og baksiden er det 6 sider med mye bilder og forklaringer på alle metodene som brukes: perlestrikk, kjedemasker, sammensying, raglan, rillestrikk, høyre- og venstrelente fellinger og ribbestrikk. Jeg har ønsker om at hvis man ikke har strikka så mye før så vil man klare å strikke denne med hjelp av forklaringene mine. Send meg gjerne innspill hvis ikke det fungerer.

Det betyr ikke at mønsteret er vanskelig, med tjukt garn og tykke pinner går det kjapt å strikke den opp.

Myrtellas kjørepose, baksiden
Tusen takk for et kjempeartig samarbeidsmønster, Myrtella, Strikkeriet mitt og T.O. ♥

Som vanlig gleder jeg meg til å se mange strikka opp, i forskjellige garntyper, i forskjellige farger, i forskjellige størrelser. 

22 kommentarer:

  1. Så utrolig flott! Er imponert over skaperevnene dine.

    SvarSlett
  2. Helt utrolig nydelig, og ikke minst praktisk! Kjempe fin :)

    SvarSlett
  3. Wau hvor er de skønne :))

    SvarSlett
  4. Nydelig! Denne skal jeg huske på dersom jeg skal strikke kjørepose noen gang :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin dress, lett og artig strikking som går fort :)
    Tusen takk for tilliten Ann, bestandig artig med dine mønster :)))

    Vil også nevne at det er hull i denne dressen for sikkerhetsseler også, så vel, vel gjennomført :)))

    SvarSlett
  6. Takk for et koselig samarbeid :)
    Fare for at dette blir den nye barselgaven til kommende nurk ;)

    SvarSlett
  7. Kjempefin dress, så fint med det løv-mønsteret!! Gjett om jeg har vært inne og kjøpt mønsteret!! :-)

    SvarSlett
  8. Veldig fin! Så enkelt, men likevel så effektfullt med løvet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og de løvene kan man jo plassere litt her og der etter som det passer også. Tusen takk for hyggelig kommentar.

      Slett
  9. Kjempefin kjørepose! :)

    SvarSlett
  10. Så fin og praktisk :)

    SvarSlett
  11. Den var nydelig! Skulle ønske vi ikke hadde noen kjørepose fra før. Kanskje dette får bli en barselgave en gang. Hvilket garn har du brukt på de oransje prøvelappene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)
      Det er Karisma av Drops, i farge 11.

      Slett
  12. Kjempefin kjørepose - ikke umulig at jeg strikker en til høsten som kommer =)

    SvarSlett
  13. Anonym5.3.14

    WAW - modellen på første bildet er jo helt perfekt, men kjøreposen er ikke så verst den heller.

    Liker veldig godt rettstrikk så det ser flott ut i mine øyne. Du er jo så flink, pinneguri.

    - Marianne

    SvarSlett
  14. Den var nydelig!!!
    Skulle ønske jeg hadde hatt en baby å strikke til for denne fristet.

    SvarSlett
  15. Anonym21.10.14

    Kjøpte mønster i går. Gleder meg masse til å begynne!

    Har ennå ikke garn, så jeg brukte kvelden på å lese igjennom denne til dels heavy oppskriften og prøve meg, for første gang, på Judy's Magic Cast On.. Du nevnte i oppskriften at man måtte starte på rett side slik at rillene ble riktig.. Jeg tolker "rettsiden" som "den siden jeg hadde strikket på rundt og rundt med rette masker for å få glattstrikk om jeg hadde strikket en sokk". Betyr dette at jeg på første pinne skulle ha begynt med vrangmasker for å kun få én rad med rettmasker (i sammenføyingnen), og gå direkte over i riller.

    Blir det riktig å begynne med baksiden av posen, med første pinne vrang etter Magic cast on?

    Jeg klarer ikke å se for meg hvordan dette blir i det lange løp med tanke på hvilken side som blir høyre/venstre, rettside/vrangside... En oppklaring hadde vært supert. Ellers har du rett i at oppskriften er full av forklaringer (som jeg tror jeg skjønner), eller med teknikker og metoder jeg lett kan søke opp videre om jeg lurer.

    Kristine :)

    SvarSlett
  16. Kristine, det er nok lettere å gjøre det enn å se det for seg :)
    Når du legger opp med JMCast-on vil du få en glattside og en vrangside. Det er vrangsiden du ønsker deg, fordi det er der de første "rillene" vil være. Du kan godt begynne med rettstrikk, men da vil det være vrangsida hvis det er rillestrikk nederst du ønsker. Når jeg henviser til rettside og vrangside er det for å gjøre deg som strikker oppmerksom på at du vil få to forskjellige sider, men at det på dette trinnet ikke er bestemt hva som er hva - det må du gjøre når du strikker.

    Det spiller strengt tatt ingen rolle hvilken side du starter fra (om du får to pinner med glattstrikk nederst eller to pinner med rillestrikk) - det er snakk om estetikk. Men jeg vil anbefale på det varmeste at du bruker den metoden, da slipper du å sy den sammen på slutten.

    Skjønte jeg spørsmålet ditt rett?

    SvarSlett
  17. Anonym21.10.14

    Ja og nei... ;)
    Jeg prøvde å teste ut i går for å få litt oversikt over dette. Og jeg får, som du sier, en rett og en vrang side. Jeg lurer på om jeg skal starte med rette masker på vrangsiden (og hvordan skal jeg da snu arbeidet for å begynne på vrangsiden? Dette er jo som du sier den siden hvor det allerede ved opplegg er en type "rille" eller en rekke med vr masker), eller om jeg skal starte med vrange masker på rettsiden. Rettsiden er jo den siden som er "tilgjengelig" etter opplegg. Kanskje det er der jeg faller av.. Hvordan kan jeg snu det for å begynne direkte på vrangsiden?

    Jeg skal definitivt gjøre det slik! Kan ikke skjønne at noen har lyst til å sy om de kan la være ;)

    Takk for tilbakemelding!
    Kristine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da måtte jeg prøve hvordan det skal løses (det er en stund siden jeg gjorde dette) og det jeg kom fram til var én løsning:

      Utstyr
      * 2 pinner i samme størrelse, den ene må være en kabel med løse pinner og 2 endestykker
      * Legg opp antall masker som beskrevet på pinner med fast wire, i JMCAst-on
      * Strikk første pinne rett
      * I stedet for å fortsette på neste side, flytt maskene (som er vridde for øvrig) på den andre siden over på en pinne med løs wire – ta gjerne pinnene av og la de stå på den lukkede wiren
      * Fortsett å strikke fram og tilbake på den faste pinnen.

      Er dette en løsning som fungerer for deg også?

      Slett
    2. Jeg fikk det til tilslutt. :) Hadde ikke nok erfaring med JMCO, og etter noen forsøk så begynte jeg "selvfølgelig" bare med de vrange maskene mot meg (fremfor vekk fra meg som er Judy's instruks i alle videoer) slik at når jeg strikket første pinne rett, så ble det veldig pent rett over en vrangpinne (oppleggsmaskene). Riller direkte og alt var fint.

      Neste utfordring blir å starte på rett side når jeg er ferdig med baksiden av posen, slik at framsida og baksida kommer innside mot innside og jeg begynner i venstre hjørne av posen. Men det skal nok gå bra. ;)

      Takk for all hjelp!
      Kristine :)

      Slett
  18. Hjeeelp,Skjønner ikke bæret av hvordan den Magicalcal Cast On'en fungerer etterhvert...
    Er det slik at front og bakside henger sammen nede,og så strikker man de annenhver omgang oppover?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...