17.3.14

Strikkefestivalen Breidag

Strikkefestivalen Breidag 30 minutter med toget utenfor Amsterdam, er over for denne gangen. Og jeg var så heldig å få være med, sammen med Ullfori.

Fin ramme i den gamle toghallen 
Jeg er overraska over hvor stor den var, samtidig som den beholdt en viss intimitet ved at det var veldig hyggelige lokaler, en gammel jernbanehall, med jernbanevogner og det hele, og en stor, luftig og hyggelig kafeteria med uformelle bord og gode priser.

Ett av høydepunktene var å møte en annen sinnasaujakke :)
Det var alt fra akryl og knapper til Ashford og MadTosh. Midt i mellom fant vi Spindrift, ChiaGoo-pinner, spinnefiber, Holst, Quince & co, Kauni, Noro og Malabrigo. Det var også salg av bøker, og det var også rokker og spinning. Arne & Carlos var veldig tilstede i bøkene og dokkene sine - de er veldig populære i Nederland. Også.

Mange folk gjør en strikkefestival artigst.
Heldigvis var det også noe lokalt garn, fra Texel-sauen. Det var kanskje det jeg savna mest, lokalt produserte strikkesaker.

Lokalt produserte teiner
Men kanskje det ikke fins? Eventuelt hvis man skal tjene penger på det, så er det ikke mulig, økonomisk å bli med på en sånn festival? Jeg spurte dessverre ingen om det, så jeg veit ikke svaret.

Et annet hyggelig treff, norske Tori (til høyre) fra Torirot Design som hadde workshop
Når man kjenner litt til prisene utenfor så ser man også at prisene var ganske høye, så det bekrefter vel teorien min - det er dyrt å delta sjøl. Det kosta 100 kr å komme inn, og jeg sjøl kjøpte for i underkant av 1000 kr - for dem som syntes sånt er interessant å vite.

Holst i fargepakker
Jeg har ikke så mye å sammenligne med, en strikkefestival på Osterøy utenfor Bergen - der jeg traff Annemor Sundbø og HK-Angora for første gang - og kanskje i egen klasse, Rhinebeck utenfor New York City, men denne var veldig annerledes. Den på Osterøy var veldig preget av mye ferdigproduserte ting (votter, sokker ol), nesten hva man kan kalle en Husflidsmesse. Mens Rhinebeck er altfor stor; der trengs det at man er aleine og at man har en hel helg hvis man skal komme seg gjennom alt.  

Og masse ideer!
Strikkefestivalen Breidag er 2 ganger i året, og er lett tilgjengelig fra Amsterdam - den kommer anbefalt. 

9 kommentarer:

  1. Kjempespennende - der må jeg!!! Ser så hyggelig ut - selv har jegikke vært på strikkefestival noen sinne - det skal rettes på :) Takk for å gjøre meg oppmerksom på at den fins

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan vdl reise fra den ene festivalen til den andre du, med så mange som det er i Danmark/Tyskland/Nederland? (Bortsett fra det er litt upraktisk med små barn selvfølgelig.)

      Slett
  2. Anonym17.3.14

    Så koselig, det vil jeg også være med på. Hadde vært fint om det var noe nærmere grensa enn Amsterdam:D Jeg er ikke så glad i å reise etter jeg fikk barn... Håper folk sier ifra om det er noe i No/Sv/Dm i fremtiden:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal skrive om det på forhånd når jeg veit om det, Martine. En veldig god idé.

      Slett
  3. Åh, strikkefestival i Amsterdam! Det høres aldeles perfekt ut. Er svak for Amsterdam og den avslappede og vennlige atmosfæren man finner i Nederland. Takk for fin rapport!

    SvarSlett
  4. Så morsomt å få være på en slik strikkefestival. Og så å treffe kjente Tori, som vi alle kjenner litt.

    SvarSlett
  5. Det finnes flere og større strikkefestivaler her i tulipanlandet for de som er interessert. Lokal ull/strikkeproduksjon er det svært lite av, kjenner f. eks til en dame som produserer nydelig garn av egne angoragjeter. Vi har ikke den sterke strikketradisjonen som i Norge. De ikke helt unge husker altfor godt de påtvungne kløende plaggene i hard Texel ull, brrr.
    Sikkert hadde det vært fint med mer lokal produksjon/tradisjon, som nylig den fine boken om nederlandske fiskergensere.
    Det hjelper kanskje om dere utlendinger etterspør?
    Velkommen hit!

    SvarSlett
  6. Oh.. How nice the picture of Tori and myself.. Nice to meet her and to see her newest design regards from Astrid ( dutch kniity on ravelry)
    http://breien-als-verslaving.blogspot.nl/

    SvarSlett
  7. Veldig artig reportasje! Ser ut som en fin festival, skulle gjerne hatt en oversikt over strikkefestivaler i Europa. Finnes det?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...