2.3.14

Uglejakka TuteTuva

I løpet av våren og høsten skal jeg holde klippekurs. Kurs i strikketøy-klipping. Det er like lett som det høres ut som, heldigvis. Men ingen ting er som å lære ved å måtte gjøre det sjøl.

Så jeg strikker opp noen små jakker som skal klippes opp i forskjellige teknikker. Og siden det er umulig for meg å lage det samme av noe blir det selvfølgelig noe nytt.


Jakka TuteTuva er lillesøstera til Reidar. Det er også planlagt en kusine, Uglejakka Rigmor og det kommer mer om den seinere.
Det ser ut som om jakka er klipt opp, men det er den ikke, den er bare klar for oppklipping under knappekantene. Mønster følger. Som alltid.


Jakka som strikka er strikka i 96 gram Malabrigo Sock Yarn i fargen Terracotta; jeg kjøpte det i New York for 3-4 år siden så det var på tide å bruke det opp. Garnet er rein merino og Superwash-behandla så den passa aldri til sokker uansett. Kantene og uglene er i Lotus Cashmer, ca 20 gram.
Knappene er litt for snille, de burde vært mer grafiske, men dette fungerer også. Så vidt.

Noen som kjenner igjen TuteTuva og ser hvor inspirasjonen er henta fra? 

8 kommentarer:

  1. Anonym3.3.14

    så lekker jakke! Jeg tror jeg må holde mitt eget lille klippekurs her hjemme snart! Jeg har alltid tenkt at jeg må strikke noe til meg selv, men jeg kan jo selvsagt begynne med en babyjakke eller noe smått noe :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, eller bare en lapp. Eller to. Eller tre. Det er noe med det å ha gjort det minst en gang før og sett hvordan det oppfører seg.
      Lykke til :)

      Slett
  2. Det var en flott jakke! Hva størrelse har du strikket den? Ha en fin, ny strikke uke hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne er strikka i ca 1 år, men jeg har ikke fått sjekka strikkefastheten ennå. Jeg strikker akkurat den samme (det samme antall masker) i Finull også, og den ser ut som om den blir ca 3-4 år. Malabrigo blir veldig tett.

      Slett
  3. Dine design kommer som ugler på en gren!!! Så gøy!!!! Og så bra at du skal lære opp strikkere. Har hørt fryktelige historier om noen som har klippet opp i superwash uten å sy - og lært det på kurs. Skrekk og gru med raknet plagg!!! Og forresten, jeg fikk liksom ideen til falsk knappestolpe. Det kan jo være et kult designelement om plagget ikke skal være åpent :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Samme tanke har jeg hatt, jeg har faktisk skrevet den ned som en mulig idé i Idéboka mi :D Kanskje særlig i såbarnsting, så mange knapper er sjeldent praktisk så hvorfor ikke bare klippe opp delvis på baksiden, men fortsatt ha en knappestolpe.
      Ja, vi har nok hørt samme historie ang klipping i Superwash, tror jeg. Ikke bra i det hele tatt.

      Slett
    2. såbarnsting = småbarnsjakker

      Slett
  4. Kjempe søt jakke. Skulle meldt meg på det kurset for jeg sitter her og er nesten ferdig med min første jakke som skal klippes opp. Skikkelig skummelt, men gleder meg til å lære meg det også.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...