7.4.15

Plukke opp masker til knappekanter

Jeg snakker ofte om å klippe opp uten å sy med symaskin - i hvert fall har jeg gjort mye av det i det siste føler jeg. Og da nevner jeg ofte at jeg plukker opp masker til knappekantene på forhånd, før jeg klipper opp. Mest fordi det er praktisk, ofte for å slippe å gjøre det etterpå, og kanskje litt for ikke å sette den oppklipte kanten i strekk på noen måte.

Litt bakgrunnsinformasjon
* Dette gjelder knappekanter som strikkes horisontalt, ikke knappestolper.
* Alle kantene plukkes opp med en heklenål fordi det er praktisk. Med engang heklenålen er full av masker settes maskene over på en strikkepinne. Både heklenål og strikkepinner er halv til en hel størrelse mindre enn selve jakka (eller vognteppet).
* Alle maskene i vrangbordene oppe og nede plukkes opp og et er fordi vrangbordene mine alltid er strikka med kjedemasker i hver ende av pinnen. En kjedemeske er 1 maske som går over 2 omganger. Mens i selve kroppen av jakka (eller teppet) plukker jeg opp 2 av 3 masker, fordi jeg strikker løst, men anbefaler at du plukker opp 3 av 4 masker hvis du strikker litt stramt.

Ikke de beste bildene, men kanskje de kan inspirere til videre forskning?


På bildet overs syns den uklipte klippekanten med et sjakkmønster i blått og gult. Og før den klippes opp strikkes knappekantene på begge sider.

I tidligere mønstre jeg publiserte anbefalte jeg å plukke opp i masken langs klippekante, fra oversiden.


Maskene plukkes opp på oversiden av strikketøyet, da er tråden som skal bli maskene også på forsiden. Plukk opp med for eksempel en heklenål (det gjør arbeidet lettere) ved å stikke den gjennom ei maskes to føtter. Hvis du tenker at en maske ligner en V og den v'en består av to bein så henter du tråden fra forsiden gjennom de to beina.


Etter hvert fant jeg ut av erfaring at knappekantene blei penere og jevnere hvis tråden blei hente opp fra baksiden gjennom ei maske fra oversiden. Det er litt kronglete, man må ta venstre albue til hjelp og holde jakka fast mens man stikker heklenålen ned i maska. Man putter heklenålen ned i V'en, henter opp tråden fra baksiden og voila! - en ny maske.

I denne metoden er det også maska nærmest klippekanten på begge sider som gjelder.

Men da jeg holdt kurs i Stavanger i november 2015 var det ei jente som lærte meg at det fins enda en mulighet. Med metoden over vil man få halve masker på forsiden. Det er verken lett å vise eller lett å forklare, men i og med at man henter opp en tråd i en maske vil halve maska skjule seg på baksiden av knappekanten.


Så for å løse det kan man stikke ned heklenåla og hente opp tråden fra baksiden gjennom et hull, en maske som ligger mellom klippekantens vrangmaske (en klippekant består i dette tilfelle av 1 vrangmaske, 5 rettmasker, 1 vrangmaske) og første maske i bolen (den maska over som blei delt i to). Mellom vrangmaska i klippekanten og rettmaska i bolen er det ei bitteliten åpnning hvor man kan plukke opp og lage ei ny maske, den som skal bli til knappekanten.

Sjøl bruker jeg den andre av disse tre metodene. Det med halve masker er ikke noe jeg har lagt merke til, selv om jeg nå selvfølgelig ser det etter å ha blitt gjort oppmerksom på det.

Uansett, jeg håper dette var til noe hjelp for at du skal kunne ta et eget valg. 

4 kommentarer:

  1. Fillern! Nå ser hva jeg har gjort feil på alle jakkene mine! Loppa mangler bare knapper, men tror jeg rekker opp knappekantene og strikker nye. Er ikke noe pent som det er nå.
    Takk for prima beskrivelse av metoder! Alltid fine tips å finne hos deg.

    SvarSlett
  2. Jeg bruker visst litt ulike metoder - etter som det faller seg. I dag har jeg på meg en ensfarget jakke, og der er det halve masker, ser jeg (sånn ca som metode 2 over her). Men om det er lus i jakka, og det faller en lus på maska nærmest klippekanten, passer det jo bedre med metode 3 (det er sånne lus på Vinterrose-kofta mi) - ellers blir det litt vingeklipte lus...
    Fint med en gjennomgang! :-)

    SvarSlett
  3. Tak for beskrivelsen. Jeg bliver så klog af at læse dine forklaringer!

    SvarSlett
  4. Nå har jeg endelig fått sett ordentlig på disse bildene, og oppdaget at jeg plukker opp masker annerledes enn alle de tre metodene som er beskrevet. Men jeg strikker klippemaskene uten vrangmaske, så det kan jo være derfor.

    Jeg plukker opp ved å stikke heklepinnen under hele V-en til den rettstrikkede masken som markerer enden av klippemaskene. Da legger klippekanten seg pent bak strikketøyet :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...