16.11.15

Strikkefisk

Har du hørt om strikkefisk, eller bare fisk som det også kalles? Det hadde ikke jeg heller for et par år siden. Og det var da jeg satt og strikke på Ulden cardigan for andre gang at jeg kom på at jeg jo hadde en fisk liggende.


På den lille barnejakka skal man flette hver 6. omgang. Og jeg sitter og parlamenterer med meg sjøl:
- Nå er det vel fem omganger, nå skal jeg flette?
- Er det ikke det, da?
- Det ser sånn ut?
Og så fletter jeg. Og så ser jeg at jeg har strikka en omgang for lite eller en for mye.

Ikke at det spiller noen stor rolle at det blir feil. Det er mer den evige diskusjonen med meg sjøl som gjorde at jeg fant fram fisken med seks ringer.

Min fisk står på slutten av omgangen, så når jeg har strikka første omgang etter at jeg har fletta, flytter jeg pinnen inn i første ring. Og sånn fortsetter det til jeg har kommet til femte ring. Da veit jeg at nå er jeg ved sjette omgang, og nå skal jeg flette. Den kan også brukes hvis man skal øke eller felle etter et visst antall omganger.

Mange bruker en tråd med løkker også, det fungerer fint. Noen skriver det ned, fint det også (men bare husk å oppbevare lappen på samme sted hvis strikketøyet blir liggende). Noen putter inn en sikkerhetsnål på den omgangen som er fletta, da blir det lettere å se og telle. Fungerer fint det også. Litt kronglete hvis man har mange fletter, men det viktigste er at man finner en metode som fungerer.

Hvor jeg har kjøpt min? Jeg kjøpte den av Vigdis på strikkekafe i Mandal for noen år siden, den kom sammen med tre andre fisker i forskjellige lengder - selv om jeg kan ta disse ringene fra hverandre og lage dem lenger og kortere altså. Hun selger dem via fb-siden sin her.
Det går an å kjøpe dem på etsy også, de har det kjedelige navnet chain row counter

6 kommentarer:

  1. Så smart!!! Takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Jeg hadde ikke hørt om strikkefisk før jeg leste dette. Men så snedig! :)

    SvarSlett
  3. Så lurt, takk for tips :)

    SvarSlett
  4. Så lurt! Folk skulle bare ha visst om alt jeg kan ønske meg av strikkeduppeditter;)

    SvarSlett
  5. Kjenner meg igjen der, enda jeg bruker rundeteller. Meen, det hender at jeg blingser med et trykk (rundetelleren 'henger seg opp' en sjelden gang), og da er det gjort....Bah!

    Smart tips! :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...