15.12.16

Kreative desember - salg av bagene

Jeg får stadig spørsmål om hvordan jeg selger bagene mine. Det vil si, det spørsmålet jeg får oftest er om hvor jeg får tak i stoffene mine og om jeg har et stort lager.

Nei, jeg har ikke et stort lager, som du så i forrige post. En haug. Siden jeg hadde planlagt å lage en del denne vinteren har jeg mer i år enn jeg har hatt tidligere, men i motsetninga til garnet, så er det helt overkommelig.
Og jeg kjøper stoffer jeg liker når jeg er i fremmede byer. Jeg fant et par fantastisk flott stoffbutikker i Sevilla i Spania i fjor for eksempel. Og Sverige har mange fine butikker med relativt rimelig stoff.
Og så er det Etsy selvfølgelig, der er nok portoen det største hinderet for å gå totalt berserk. Og som jeg nevnte i forrige post, av og til kommer jeg over stoffer jeg liker på loppis også. Og etter hvert hender det også at venner spør om jeg har lyst til å kjøpe litt av deres lager. Jeg har gjort noen virkelig gode kupp på den måten - kupp i betydning, fantastisk flotte og originale stoffer jeg ikke har sett andre steder.

Men hvordan får jeg solgt dem? Det begynte med at jeg syns det var morsomt å sy og venner og bekjente fikk de første. I ettertidens lys kan jeg ikke annet enn syntes synd på dem, mottagerne, og det er i hvert fall ingen god reklame for bagene mine. Kanskje så mange som 40-50 stykker?

Etter hvert som jeg blei tryggere og folk faktisk begynte å spørre meg, begynte jeg også å ta betalt. I ærlighetens navn skal det sies at jeg tjener ikke mye på disse bagene, og det er nettopp det som gjør det til et overskuddsfenomen også. Litt som hobby, litt som strikking var for meg tidligere, før jeg begynte å leve av det. Jeg er veldig takknemlig for at folk kjøper dem, som jeg tenker at folk som strikker for markeder er fornøyd når de får solgt sine ting?

Da jeg traff halve duoen i den norske podcasten To pinner og jeg presenterte meg sa hun:
- Å ja, du selger strikkebager også du?
Det var overraskende at hun også kjente den siden av det jeg holder på med, for jeg har tenkt at det bare vare de nærmeste som visste om dette. Jeg er veldig fornøyd med at jeg etter hvert kobles til dette, men har ikke jobba bevisst mot det i og med at jeg egentlig ikke har så mye tid til det.
Ønsker du å jobbe mer målretta enn meg vil jeg i hvert fall foreslå å bruke sosiale medier. Selv om jeg som sagt har butikk for bagene mine, skjer det sjeldent at jeg selger noe der hvis jeg ikke også har sagt i fra på for eksempel Instagram eller i gruppa mi på Facebook. Eller her ;)

Siden jeg drar litt rundt på foredrag eller med kursing har jeg bagene mine med meg, og selger litt der også. Og så har jeg alltid venner og bekjente som ønsker seg bager til gaver til andre strikkere. Vi har det jo med å bonde med andre likesinnede.
Når folk spør meg om noe spesielt, det kan være et stoff de ønsker, en særlig størrelse, så prøver jeg å være hjelpsom. Jeg har tro på å være hjelpsom og generøs hvis jeg kan og har tid.

Spør meg gjerne hvis det er noe du lurer på om å selge bager. Så langt har jeg bare gode ting å si om det. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...